rus: live_page

запис трансляції 30 березня, 17:00

Тру­ба­ду­ри кі­но: ар­хі­ва­ція й ак­туа­лі­за­ція ама­тор­ських філь­мів

додати в календардодати в календар
Синхронний переклад з англійської українською & жестовою мовами
Синхронний переклад з англійської українською & жестовою мовами
додати в календардодати в календар

Дистанції, що стали правилами карантинного життя впродовж останнього року, наново виявили наші вразливості: що більше глобалізованою є певна сфера, то з більшими втратами вона стикається. Скасовані кінофестивалі, зачинені кінотеатри, заморожені кінозйомки тощо — кіноіндустрія по всьому світу виявилася дуже крихкою в нових умовах. Натомість нового потенціалу набули численні партикулярні практики — зокрема вернакулярне, аматорське кіно. Тож спеціальну інтерактивну онлайн-програму цьогорічного Docudays UA ми присвятили саме такій любительскій кінематографії двох країн: Шотландії, де «неофіційні» фільми стали важливим культурним феноменом і становлять один з найбільших у світі архівів любительського кіно, і України, де дослідницький інтерес до хоум-муві зростає останні декілька років. До кожного з відібраних короткометражних фільмів ми створили інтерактивні субтитри — фахові коментарі від низки запрошених дослідників, що поглиблюватиме розуміння стрічки і її контексту. 

У чому цінність вернакулярного кіно? Як і хто опікується колекціонуванням аматорських фільмів? Як дивитися любительські стрічки? Як їх досліджувати й актуалізувати? Про це розкажуть автори/-ки програми «Трубадури кіно: Шотландія і Україна». 

Подія відбувається за підтримки Британської Ради в Україні та в партнерстві з Центром міської історії Центрально-Східної Європи.

Учасники/-ці

Юлія Коваленко

кінознавиця, кінокритикиня та програмна директорка кінофестивалю Docudays UA

Ґрем Спер

Ґрем Спер

автор дослідницьких коментарів у інтерактивних субтитрах до фільмів шотландської добірки програми, викладач академічної підтримки в Лондонському коледжі моди при Лондонському університеті мистецтв

У своїх дослідженнях розглядає, як змінювались медії в аматорському кінематографі Великої Британії після 1965 року, і досліджував перехід кінематографістів-любителів до відео або «магнітних» форматів. Його історичний огляд першого конкурсу аматорського відео у Великій Британії опублікували на початку 2021 року у видавництві Indiana University Press у рамках збірки про світове аматорське кіно.

Гезер Норріс Ніколсон

Гезер Норріс Ніколсон

почесна наукова співробітниця в Гаддерсфілдському університеті та Університеті Манчестер Метрополітен

Через свої тексти, викладацьку діяльність та роботу зі спільнотами Гезер уже не одне десятиліття сприяє архівному, науковому та глядацькому зацікавленню аматорським кінематографом. Її власні міждисциплінарні дослідження присвячено аматорській творчості британських режисерів і режисерок. Вона досліджувала історичний розвиток британської культури використання кінокамер та спеціалізованих любительських періодичних видань, а також виробництво, розповсюдження, тлумачення та значущість людських кіноісторій у різних обставинах. Історії, естетика, візуальні спогади, стосунки з місцем та мінливість сенсів, коли з образами стикаєшся поза їхнім початковим контекстом, — це основні теми наукового доробку дослідниці. 

Олександр Маханець

Олександр Маханець

історик, архівіст і куратор виставкових проєктів, керівник Міського медіаархіву Центру міської історії

Випускник гуманітарного факультету УКУ, здобув ступінь магістра історії. З 2015 року працює у Центрі міської історії над проєктом «Міський медіаархів», де займається розвитком та збереженням візуальних та аудіовізуальних колекцій. Куратор програми [розархівуання], покликаної популяризувати архівну спадщину для загальної аудиторії в неакадемічних формах і форматах. У 2016 році започаткував і відтоді курує Міжнародний день домашнього кіно у Львові. З 2017-го співпрацює з кінофестивалем Wiz-Art, зокрема в 2019–2020 роках був програмним координатором фестивалю. У 2019-му Олександр розпочав дослідницький проєкт про історію практик кіноаматорів в Україні у другій половині ХХ століття, над яким працює досі.

Подія програми DOCU/КЛАС

До програми увійшли творчі бесіди з фільммейкерами/-ками, кінокритиками/-инями, кураторами/-ками та дослідниками/-цями. Вони поділяться досвідом та підходами до монтажу в креативній документалістиці, розкажуть про явище вернакулярного кіно, та про те, як сторітелінг може створювати майданчик для діалогу, а документалістика — ставати соціально-політичним інструментом.